Ziskejte penize za prijem emailu a SMS od Ceske spolecnosti
Získejte peníze za příjem emailů a SMS od České společnosti.

 Modelové kolejiště v Hamburku 

      Rozhodl jsem se navštívit jedno z největších světových modelových kolejišť nacházející se ve starých přístavních docích v Hamburku.

      Vyrazil jsem dne 30. března 2006 vlakem EC 178 v 7.22 z Prahy hlavního nádraží. Cesta probíhala dle jízdního řádu bez problémů. V Berlíně jsem projížděl již přes hlavní nádraží, kde se však v tu dobu ještě nezastavovalo. Do Hamburku jsem přijel načas. Po krátkém zorientování v přednádražním prostoru jsem se vydal metrem do stanice Baumwall metrem U3 (3 stanice 1,5 Euro). Metro během cesty vystoupá na povrch a rázem je z něj nadzemka. Po výstupu jsou ihned vidět přístavní doky a tak nelze zabloudit, inu vydal jsem se směrem k nim. Vstupné činí 9 Euro (studenti 7 Eur a děti do 16ti let za 4 Eura). Nevím ani jak se mi to povedlo, ale dostal jsem se tam za 4 Eura (ve věku 24 let je to docela úspěch :-). Na několika stech čtverečních metrech lze sledovat dopravní ruch velkoměsta, na vrchovině i v horské alpské krajině. Město je inspirováno samotným Hamburkem. Vedle železničních tratí a rychlodráha tam jezdí i typické hamburské soupravy metra po nadzemním úseku tratě.
      O pár metrů dál projíždí desetivozová souprava rychlovlaku ICE po přímém mostě nad členitou krajinou. V ní se vlní "stará" trať, po které projíždějí nákladní soupravy, patrové příměstské jednotky i červenobíle soupravy vlaků InterCity.
      Na protější straně sálu lze pozorovat rušný provoz na horských alpských magistrálách. Cestou k nim musí vlak zdolat
náročné stoupání po dlouhých rampách a spirálovými tunely k vysokému ocelovému mostu. Alpská krajina však není typická jen množstvím tunelů, vysokých mostů a opěrných zdí, ale také horskými drahami a lanovkami, které jsou také neustále v pohybu.
      Na své si přijdou téké milovníci automobilového provozu. Množství modelů osobních aut, kamionů a autobusů zaplňuje silnice, ulice ve městech a parkoviště. Na řadě míst je na silnicích čilý provoz prostřednictvím Car-Systemu, který pohybuje modely aut po komunikacích.
      Miniaturní svět je však plný dalších efektů, které napodobují skutečný svět. V lunaparku se točí osvě
tlené kolotoče, hasiči zasahují u hořícího domu, vše bliká a svítí. V celém sále se pravidelně mění osvětlení. Od intenzivního světla napodobujícího den přes podvečerní červánky, až po tmavou noc, kdy jsou světla v sále zhasnutá a osvětlují ho pouze tisíce malých z modelových lamp, aut, vlaků a oken domů. Vskutku nádherná podívaná, avšak měl jsem čas pouze dvě hodiny :-(, jelikož v šest zavírají.
      Zpět na nádraží jsem se vydal pěšky, po menším bloudění jsem došel zpět na hlavák. Po cestě jsem ještě dokoupil něco k jídlu a pití, jelikož mě čekala jízda přes celou noc. Poslední přímý vlak jede z Hamburku do Prahy v 15:28. Našel jsem si krásné noční spojení vlakem IC 2309 s příjezdem do Dortmundu ve 23:37 a odtud NZ 1949 (resp. R379) do Prahy, jen jsem měl strach, abych to stihl a aby byli řezeny z Dortmundu vozy 2. třídy. Pravidelný odjezd z Dortmundu je ve 23:59, avšak vlak měl na příjezdu zpoždění 20 minut. Do Prahy jsem přijel načas v 10.20 dne 31. března 2006
     Všem, kteří mají zájem o modelovou železnici (a nejen ti) mohu jen doporučit navštívit toto místo a poradit, aby si na kolejiště vyhradili minimálně 4 hodiny, jelikož jsem opravdu litoval, že nemohu pozorovat provoz déle a jistě se tam v budoucnu vrátím.
     Celá tato akce mě stála 5,5 Euro (4 Eura vstup a 1,5 Eur metro), jelikož jízdné sem měl na jízdenku FIP :-)

 

 Publikováno: 28. května 2006
 Autor:            hans.st
 Čerpáno         
                            
                            

 Zpět